- Na jaren uitstel is de nieuwe Boeing 777X eindelijk begonnen aan het certificatieproces.
- Het moderne vliegtuig heeft een extra comfortabel interieur met onder andere grotere ramen.
- Luchtvaartmaatschappijen die met de kist gaan vliegen, kunnen de interieurverlichting naar wens aanpassen op basis van bijvoorbeeld het Noorderlicht.
- Lees ook: Ik zat op een vlucht van 10 uur en dit ene handbagage-item maakte de zit in economy class veel comfortabeler
Boeing mag dan verwikkeld zijn in een slepend schandaal met de 737 MAX, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij trekt toch behoorlijk de aandacht met de nieuwste gigant: de 777X.
Het nieuwe model is gebaseerd op de klassieke Boeing 777 en kan geleverd worden met twee verschillende inrichtingen. De kist is halverwege juli begonnen aan het certificatieproces om aan te tonen dat hij ook daadwerkelijk voor passagiersvluchten ingezet mag gaan worden.
Ondertussen heeft de 777X vijf jaar langer op zich laten wachten dan Boeing had gehoopt. Daarbij kost de ontwikkeling van het vliegtuig ook al meer dan een miljard dollar meer dan begroot. De fabrikant zegt nu dat het topmodel volgend jaar in productie gaat, maar twee grote klanten verwachten dat ook deze deadline niet gehaald zal gaan worden.
Het uitstel is vooral problematisch voor luchtvaartmaatschappijen. Zij moeten nu langer met minder efficiënte vliegtuigen doorvliegen.
Met een productiedatum in 2025 is het natuurlijk hoog tijd om te laten zien hoe de 777X er van binnen uit gaat zien. Boeing gaf deze maand een klein voorproefje van het interieur met grotere ramen en sfeerverlichting die eruit ziet als het Noorderlicht.
Bekijk de details in de slideshow hieronder: